Většina klientů využívá schopností copywritera asi jako člověk, co si pořídí Ferrari a jezdí s ním na nákup do marketu vzdáleného 300 metrů od domova jednou do týdne.
Proč?
Na rozdíl od těch několika málo harcovníků, kteří nasbírali zkušenosti s reklamou a/nebo marketingem v rámci některé z velkých agentur (v Čechách třeba McCann, Kaspen, Ogilvy, Leo Burnet, Saatchi aj.), klienti bohužel obvykle vůbec netuší, čeho všeho je dobrý a zkušený copywriter schopný.
A že toho není málo.
Pro většinu klientů je copywriter „ten jaksejmenuje, co nám píše ty texty“.
A tím to hasne – k jejich škodě! (A zároveň to ukazuje, že by s marketingem měli seknout a jít radši dělat něco jiného.)
Stejně jako silný motor sportovního auta, i váš copywriter se místo „stání v garáži“ potřebuje pravidelně dostávat do vysokých otáček. Když víte, jak z copywritera vymáčknout maximální výkon, pomůže vám vyhrát nejeden „závod“ – třeba nový byznys, nové klienty nebo pomůže posílit případně vybudovat vaši značku.
Jak to vím?
Mám za sebou 16 let praxe z reklamních a digitálních agentur i zkušenosti z in-house týmů na straně klienta. Do toho prakticky po celou dobu kariéry jsem zároveň na volné noze. Snad tedy mohu s klidným svědomím pokračovat a neztratit vaši důvěru.
Copywriter je v 9 z 10 případů mozkem celé reklamně-marketingové operace v duchu hesla „copy first“ (nejdřív potřebuju sdělení, pak přijde na řadu jeho vizualizace nebo ztvárnění – nikdy ne naopak!).
Copywritera kromě vlastního psaní (o tom o kousek níže) platíte za to, že:
A to fakt není málo, co říkáte?
Stačí k tomu celkem málo – dobře napsaný brief. Klidně ho dejte dohromady společně s vaším copywriterem. (O briefu podrobně v dalším z článků.)
TIP: Nikdy nelitujte času ani úsilí zasvětit copywritera do vašeho světa, vašeho produktu, vašich byznysových problémů a vůbec čehokoli, co vás zrovna pálí. Vyplatí se to.
Dobrý copywriter totiž není jen textař, ale taky marketér ve smyslu salesman – jeho prací a posláním je pomoci vám PŘESVĚDČIT A PRODAT. Ať už máte na srdci nebo na skladě cokoli.
Ano, cokoli.
Copywriter totiž není a ani nemusí být expertem na váš produkt nebo službu – dokud ho nezasvětíte (brief).
(Chápejte, on nebo ona má kromě vás často x dalších klientů z naprosto odlišných oborů, zaměření, stylu atd. Aby se stal expertem na všechny možné průmysly, typy byznysu a prostředí, kde se komunikují, to je prostě lidsky nemožné.)
Copywriter je něco jako chodící prázdná nádoba. Co do ní nalijete, to tam vykvasí – a výsledkem může být kampaň jako víno, která vám přinese…
… měřitelný zisk. (Anebo slávu, uznání, prestiž, náskok před konkurencí nebo co vlastně chcete.)
Jaký brief, takový výsledek. Vy jste experti na svůj svět, produkt, službu. Copywriter je expert na to, jak to prodat dál.
Nic víc, nic míň.
Konkrétně pro vás copywriter napíše nebo vymyslí:
Při tom všem se drží tone-of-voice vaší značky (anebo pokud ho nemáte, pomůže vám ho definovat a udržet) a všeho, co jste definovali v briefu.
A nikdy, NIKDY si nezapomene říct o akci (co mají příjemci sdělení po jeho vstřebání udělat).
Máte to?
Fajn.
Tak jděte a vymáčknete ze svého copywritera maximum.