Cena práce freelancerů je až příliš často brutálně podhodnocená – nejčastěji jimi samotnými.
Sám to znám velmi dobře.
Přes 15 let jsem žil v bludu, že to, co umím (#copywriting, #ideamaking, #marketing), dokáže každý – vždyť je to tak snadné a přirozené. Že moje úspěchy jsou hlavně o náhodě a štěstí.
A že mi klienti prokazují čest tím, že pro jejich značku / firmu můžu pracovat, řešit jejich problémy, pomáhat jim vydělávat peníze, a dělat z jejich brandu #lovebrand díky copywritingu a komunikačním strategiím, které:
– dostávají v rekordně krátkých termínech,
– se špičkovou kreativou, která přesvědčuje a prodává
– a za zlomek ceny, který si účtují agentury.
Pokud trpíte podobným bludem, možná oceníte pár postřehů, které vám možná pomůžou si to v sobě vnitřně vyjasnit…
… a mít lepší pocit ze sebe, své práce, ze života… a samozřejmě i z pohledu na výpis z účtu.
– Úzce specializovaných freelancerů je méně než šafránu (neplatí pro finanční poradce, všelijaké kouče a manažery štěstí). Proto se nebojte stanovit cenu výš, než vám momentálně dovoluje vaše zpráskané sebevědomí.
– Dobrých copywriterů jsou v Čechách nižší desítky. Špičkové spočítáte na prstech ruky amatérského pyrotechnika po silvestrovské noci. Kolik „dalších Vojtů“ znáte? A mají na vás čas? I to zvyšuje cenu.
– Jste placeni za skutečnou, vysoce kvalifikovanou práci s měřitelnými výsledky. Platí se za všechen váš čas na zakázce včetně přípravy a víceprací. Čas je komodita, která se nedá koupit ani uložit. Proto je třeba ho zaplatit.
– Platí se i za čas a nervy, které klientům ušetříte (při jednání s agenturou). Díky 20 letům zkušeností, 11 oborovým cenám a z toho plynoucímu sebevědomí jsem vypiloval celkem unikátní rychlost a správnost (není výjimkou, že klienti často berou výstupy zcela bez připomínek!).
– Při naceňování zvažte, co váš výstup klientovi přinese (v zisku i v nepeněžních benefitech). Klidně mějte víc cenových hladin pro různé typy klientů a zakázek.
– Agentura je vždy násobně dražší než nejdražší freelancer, asi proto, že jí vše trvá mnohem déle.
– Sami financujete knihy a vzdělávání, které potřebujete, abyste se udrželi na předních místech pelotonu. Mě před pár lety vyšel on-line seminář u legendárního amerického copywritera Johna Carltona na vyšší desítky tisíc. Nelitoval jsem ani vteřinu.
– Stravenky? eBenefity a slevy? Kafe, ovoce, svačinky zdarma? Služební auto? To vše platíte – na rozdíl od zaměstnanců – z vlastní kapsy.
– Zapomeňte i na jakékoli odměny a bonusy.
– U nových klientů nezačínám pracovat dřív, než na účet dorazí záloha. Tato pojistka proti neurčitosti garantuje, že čas nad zakázkou přinese peníze. Klient si tak bookuje můj čas „ve frontě“, celkově to skvěle projasňuje a zjednodušuje vztahy.
– Než klient zaplatí za práci, nemá na ni práva tzn. nesmí ji použít. A práva na užití je také třeba do ceny promítnout.
– Dovolenou vám nikdo neproplatí, během dovolené nevyděláváte.
– Z ceny vám patří menší půlka: Platíte z ní daň z příjmu, silniční daň, zálohy, účetní, pracovní nástroje, co-workingový prostor, doma pálíte elektřinu…
– Povinnou sociálku a zdravotní pojištění máte často vyšší, než výplata pokladní v Bille. Zato s důchodem počítat nemůžete.
Tak co, jste freelancer – nebo idiot?
Fajn den přeje váš
#copywriter