Tohle řekl Blaise Pascal už někdy v 17. století.
Hezky tak vyjádřil mantru, kterou slyšíte dnes a denně všude, kde se třeba jen lehce otřete o reklamu, marketing nebo UX writing:
Ve světě přeplněném digitálním obsahem už drtivá většina lidí texty nečte, ale skenuje.
Chtějí odpovědi na svoje otázky, chtějí řešení problému, chtějí se dostat k jádru věci. Co nejrychleji.
Ne že bychom už nečetli delší texty. Ještě dnes prý na světě existuje asi tak třináct lidí, kteří když si chtějí počíst, sáhnou po papírové knize. (Patřím mezi ně.)
Zato u textu, který má uživatele navést, přesvědčit nebo prodat, skenování platí stoprocentně.
V drtivé většině případů se tak navíc děje na digitálních screenech, kde je nesnesitelně lehké odvést pozornost (vyskočí notifikace, pípne zpráva, v inboxu přibude e-mail, otravná reklama přeruší nit).
⚜️ CO TO ZNAMENÁ PRO COPYWRITING?
Nutnost psát stručně, k věci a s velkorysým využitím „bílého místa“.
To znamená, že mezi částmi textu je prázdný prostor. Dlouhé „špalky“ textu od čtení odrazují. Zato v (kratším) textu, který jste strukturovali s použitím odstavců, bullet points, podnadpisů a boldování, může oko pohodlně přeskakovat, vynechávat… a vypreparovat to podstatné.
Zvyšuje se tak pravděpodobnost, že uživatel dočt… doskenuje a doskáče až k tomu, o co mu na screeně jde především.
⚜️ CO TO ZNAMENÁ PRO COPYWRITERY A UX WRITERY?
Paradoxně více práce. Protože, jak víme, platí, že „Napsal bych vám kratší dopis, ale neměl jsem čas.“
Kratší, komprimovaný text prostě vyžaduje násobně více přemýšlení, škrtání a přepisování.
Ať nezvedne ruku ten z vás, kdo má tohle jinak.
⚜️ CO TO ZNAMENÁ PRO KLIENTY?
Nic zvláštního. Snad jen… pokud vám copywriter účtuje práci za normostrany, zbavte se ho.
Pravděpodobně si plete copywriting s literaturou.