Copywriting je formou vyjednávání.
Copywriter je ovšem v nevýhodě: přirozeně nedůvěřivý příjemce sdělení nesedí proti vám.
O to víc se hodí každý trik, jak ho dostat na svou stranu (resp. na stranu klienta, pro kterého píšeu).
Jeden geniální trik najdete v knize „Nikdy nedělej kompromis“ od FBI vyjednávače Chrise Vosse. (Něco mi říká, že v knihovně Radima Paříka má vyhrazeno čestné místo.)
Spočívá v tom, že hned na začátku chcete získat NESOUHLAS. Chcete čtenářovo „Ne“.
Otevřete tak cestu k „ano“. Jak to?
Možnost říct „ne“ nás uklidní. „Ne“ je ochrana. Necítíme se manipulováni, naopak: dá nám pocit kontroly a bezpečí.
A ejhle, nabídka se náhle jeví jako něco, co bychom vlastně mohli zvážit.
Ilustrujme to na příkladu headlinů pro hypotetický produkt proti kouření:
CHCETE PŘESTAT KOUŘIT?
(Vnitřní odpověď je ANO, což naše obranné mechanismy dostane do pohotovosti: bacha, chystají se mi prodat zázračnou pilulku!)
vs
PLÁNUJETE ZEMŘÍT NA RAKOVINU?
(Uff, jasně že NEchci, co je to za blbou otázku? A cože to vlastně nabízíte? Jak se to užívá? Kolik to stojí, jak to objednám..?)
Poznámka pro klienty: Až v mých textech narazíte na formulace, které si vyloženě říkají o NE, nebuďte překvapeni – je to pro dobro věci (a vyšší konverze a tedy zisky).
Fajn den!